Saturday 15 December 2012

POPIA SARDIN

Assalamualaikum.... :)

Salam 1 Safar 1434 H bersamaan 15 Disember 2012... ^__^ cantik tarikh Hijrah hari ni kan? 1.2.34...moga kehidupan yang dilalui secantik tarikh hari ini.. dan walaubagaimana cantiknya angka itu, ia bukanlah penentu kehidupan dan nasib seseorang..jadi jangan terlalu taksub ye kawan-kawan~!

Menjejaki tarikh ini juga menunjukkan yang YML dah lama tak update post baru... :( kesibukan dari hari ke hari menyebabkan YML terabaikan blog ni.... (sibuk mengalahkan PM ke?) biasalah hujung-hujung tahun ni, memang beban kerja melebihi kebiasaan kan.. ke sana ke mari memenuhi tuntutan kerja, serta amik cuti panjang untuk menghabiskan cuti tahunan (sebenarnya kan....) jauh perjalanan, luas pemandangan, bertambah pengalaman..  :)

Okay..Harini YML nak share satu lagi produk YML... Popia Sardin...atau bahasa omputihnya 'Sardine Roll'... 



Homemade inti...sardin+kentang..ditumis dengan lada boh, serta diperah limau untuk menghilangkan rasa hanyir ikan...kemudian dibalut dengan kulit popia.. intinya yang kering membuatkan kulitnya tidak lembik walaupun setelah sejuk... Alhamdulillah mendapat respon positif daripada customer yang dah rasa.. :) tempahan boleh dibuat samada belum goreng (frozen) ataupun siap di goreng.. ^__^

Untuk frozen, 50 batang RM15..manakala siap di goreng RM18... ^___^




Tips menggoreng popia:
  • Inti perlu ditos, tak boleh berair
  • Pastikan minyak cukup panas sebelum masukkan popia..
  • Teknik menggoreng - masa nak masukkan popia api kena kuat, lepas tu slow/sederhanakankan api, gorengan mesti tenggelam atau kene selalu balikkan untuk warna yang sekata..once dah mula garing baru kuatkan semula api untuk kegaringan yang sekata..bile dah agak kekuningan atau keemasan...angkat dan toskan..
Inshaa ALLAH kalau digoreng dengan cara yang betul..goreng pagi pun rangupnya bertahan hingga malam..



YML Miera..

No comments:

Post a Comment